Ongelmat, korjausvinkit, viritys ym auton perustekniikkaan liittyvä

Alueen säännöt

Keskustelua auton tekniikasta pinnan alla. Viat ja viritykset...
Huomaathan että mopoautoille ja muille moottoriajoneuvoille on omat alueensa eikä niihin liittyvää keskustelua tänne.
Lähetä vastaus

BMW E90 318 -05 moottoriongelmat ja riita autoliikeen kanssa

7.1.2019, 08:35

Kerrompa tarinan meidän epäuskoisen onnettomasta bemarista ja toivoisin siihen vähän näkemystä...

Ostettiin noin vuosi ja 3kk sitten E90 -05 bemari etelä-suomalaisesta autoliikeestä. Auto oli saksan tuonti auto jonka liike oli itse tuonut maahan.
Autolla ajettu ostettaessa n. 150 000km. Jakoketjun oli liike vaihtanut autoon "kaiken varalta", ettei tulisi sen kanssa ongelmia tulevan ostajan kanssa.

Meni noin 3-4kk kun auto alkoi oireilla eikä se käynyt tasaisesti. Korjaamolla totesivat ett' valvetronic moottori alkaa olla tiensä päässä että täytyy vaihtaa. Noh, se vaihdettiin ja maksoimme itse remontin enempää kyselemättä.

Auto toimi taas hyvin kunnes pari-kolme kuukautta myöhemmin yhtenä aamuna käynnistin auton ja lähti hyvin käymään, mutta hetken päästä takaisin autolle tullessani huomasi että auto oli sammunut eikä enää käynnistynyt monesta yrityksestä huolimatta. Korjaamolle siis taas ja siellä autoa alettiin tutkimaan ja moottori aukaistiin ja huomattiin että nokka-akseli oli leikannut kanteen kiinni. Tiedossa oli heti että kallis remontti on tulossa ja olimme myyjäliikeeseen yhteydessä jonka kanssa asiaa alettiin setvimään. Öljynvaihdosta ei ollut pitkää aikaa ja muutenkin huoltokirjan mukaan huollot oli tehty tasaisin väliajoin. Myös kuluttajasuojaneuvontaan olimme yhteydessä. Korjaamo arvioi remontin hinnaksi noin 2500e kun tilataan saksasta alkuperäinen uusi nokka-akseli ja kansi koneistetaan kuntoon ym. aika mitä tutkimiseen on mennyt ja tulee menemään. Autoliikeen kanssa päästiin sopimukseen että he maksavat remontin hinnasta 40%. Kuluttajaneuvoja suositteli tämän tarjouksen hyväksymistä, vedoten kuluttajariitalautakunnan aiemmin tekemiin päätöksiin tämän tyyppisissä tapauksissa. Päätimme hyväksyä tämän pienen väännön jälkee ajatellen ettei jaksa alkaa siihen rumbaan että lähetään riitauttamaan asiaa lautakuntaan asti kun käsittelyajatkin ovat kuukausien mittaisia. Auto korjattiin ja myyjäliikkeeltä saimme sijaisauton remontin ajaksi.

Meni noin puoli vuotta hyvin, kunnes huomattiin että auto ilmoittaa vähäisestä jäähdytimen nesteestä. Nestettä lisättiin mutta ongelma tuli hetken päästä uudestaan ja alkoi myös käynnistysvaikeudet kylmänä käynnistäessä. Piti hirveää tärinää hetken ennen kuin alkoi käymään tasaisesti.

Suunta siis taas korjaamolle ja asiaa alettiin tutkimaan. Epäilimme aluksi että oliko kansiremontin yhteydessä tullut jokin asennusvirhe tai että olisiko kansi halki. Sama korjaamo alkoi tutkia taas asiaa. Sovimme että korjaamo tekee kannelle painetestin toisella korjaamolla jotta selviää onko kansi haljennut. Kansi oli täysin tiviis ja tiivisteessäkään ei ollut mitään vikaa. Mutta sitten korjaamo huomasi että lohkon yksi pulteista on korkannut ja vika johtuu siitä. Noh, he tekivät uudet kierteet pultille ja saivat sen sillä korjatuksi. Hintaa tälle kaikelle lystille tuli noin 850€.
Maksoimme laskun itse emmekä enään olleet yhteydessä autoliikkeeseen.

Jälleen meni 3kk ja sama vika uusi ja kone alkoi syödä nestettä ja käynnistymisvaikeudet alkoivat. Taas samalle korjaamolle ja he totesivat että toinen pultti on korkannut lohkosta. Heidän mukaansa lohko on niin haurastunut ettei pultin korjaaminen kannata koska todennäköisesti kohta korkkaa taas seuraava pultti. Heidän suosituksena oli että etsiä koneeseen uusi käytetty lohko tai kokonaan uusi käytetty moottori...

Tässä vaiheessa huumori on loppunut jo aivan täysin ja vitutus käyrä aivan tapissaan. Nyt täytyisi sitten miettiä mitä auton kanssa voisi ja kannattaisi tehdä. Olin autoliikeeseen yhteydessä ja selitin nämä kaikki viat ja korjaustoimenpiteet ja he totesivat heti vain että ei kuulu enään meille vaan että korjaamo on vastuussa kun ovat konetta jo työstäneet.

Itse mietin kaupanpurun vaatimista koska nämä viat moottorissa on täytyneet olla autossa jo sitä ostettaessa. Eikä lohkon korkkaamisesta käsittääkseni voi korjaamoa syyttää. Korjaamo myös epäili että olisiko moottorilla ajettu oikeasti ilmoitettua enempi kuin mitä mittari näyttää. Tämä alussa huomattu viallinen valvetronic moottorin vaihto voisi myös vähä kertoa siitä, kun korjaamon mielestä sitä ei näillä kilometreillä pitäisi tarvia vielä vaihtaa. Pyysin korjaamoa selvittämään että saavatko he jostain bmw:n tietokannasta selvitettyä että mätsäävätkö kilometrit ja että olisiko mittarirukkausta syytä epäillä.

Korjaamo on siis bemareihin erikoistunut pieni liike joka on 50 vuotta huoltanut erityisesti näitä. Olisin kiitollinen jos saisin mielipiteitä ja näkemyksiä tähän asiaan. Kannattaako asiaa lähtä viemään kuluttajariitalautakuntaan myyjäliikettä vastaan tai kannataisiko autoa korjata vai myydä rikkinäisenä pois...En ole itse mikään autoasiantuntija ja pahoittelen jos käyttämäni termit ovat jossain kohtaa kirjoituksessa vääriä.


Kiitos
Lähetä vastaus